Proef met EZ10 in Eemshaven

In de Eemshaven worden op een afgeschermd testtraject zelfrijdende busjes van verschillende leveranciers getest. Onder andere wordt er testen gedaan met objectherkenning en met het rijden onder verschillende weersomstandigheden. Met behulp van een simulator worden nieuwe proeven voorbereid en kunnen verschillende verkeersituaties worden nagebootst. Hierdoor gaat de ontwikkeling van de voertuigen een stuk sneller en hoeven er minder praktijkritten gemaakt te worden.

Het voertuig van EasyMile, de EZ10, is het eerste voertuig dat in 2017 getest is in de Eemshaven. In 2018 volgen waarschijnlijk ook twee voertuigen van andere leveranciers. Daarnaast gaat het testen met de EZ10 in 2018 door en kijken we of er een route voor passagiers mogelijk is die aansluit op het treinstation in de Eemshaven dat in april 2018 geopend wordt en de veerdienst naar Borkum.

Last mile OZG Scheemda naar bushalte

In Scheemda wordt in juni 2018 het nieuwe ziekenhuis van de OZG geopend. De hoofdingang van het ziekenhuis ligt een behoorlijk stuk van de dichtstbijzijnde bushalte af (ongeveer 1,5 km). Deze afstand gaan we rijden met een autonoom voertuig. Dit busje rijdt tussen de bushalte en de hoofdingang heen en weer om passagiers te vervoeren. Mogelijk komt er nog een extra halte aan het einde van het parkeerterrein van het ziekenhuis.

Als de test in 2018 succesvol is, is het de bedoeling dat het busje een vast onderdeel van de ontsluiting van het ziekenhuis per openbaar vervoer wordt. In een volgende fase willen we dan de route uitbreiden naar het centrum en uiteindelijk het treinstation van Scheemda (zo’n 4,5 km). Het busje kan zowel patiënten, bezoekers als personeel van het ziekenhuis vervoeren.

Test met 5G in Loppersum

In Loppersum wordt vanaf oktober 2017 getest met het autonome voertuig van EasyMile en 5G.
Op een doodlopende weg worden in eerste instantie camerabeelden van het voertuig naar het provinciehuis in Groningen gestuurd met behulp van apparatuur van het bedrijf Horus en de netwerkcapaciteit van KPN. Dit is nog niet gelijk aan 5G, wel al een stuk beter dan 4G. Het gaat hier in eerste instantie om testen zonder passagiers.

In november 2017 wordt het voertuig ook vervoerd naar het living lab op het Zerniketerrein in Groningen, waar een antenne beschikbaar is die weer wat dichter bij 5G in de buurt komt. Hier wordt onder andere met de latency (vertraging) van opdrachten aan het voertuig getest. Die latency is belangrijk om straks uiteindelijk het voertuig echt op afstand te kunnen besturen, zonder dat er nog een steward nodig is aan boord.

In 2018 willen we hiermee de eerste praktijktest gaan doen. De ontwikkeling van 5G is hierin van groot belang en kan de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer enorm versnellen. Loppersum en het living lab op het Zernike is de eerste plek in Europa waar op deze manier met de combinatie van 5G en zelfrijdend vervoer getest wordt. Ook willen we in 2018 de testen in Loppersum uitbreiden met als doel om te onderzoeken of het haalbaar is om van het treinstation naar één van de nabij elegen dorpen te rijden met passagiers.