Het spoor in Noord-Nederland is voorzien van het beveiligingssysteem ATB nieuwe generatie. Op het gebied van automatische rembeveiliging lopen we voorop in Nederland. Alleen de nieuwe versies van het beveiligingssysteem ERTMS (level 2 en 3) zijn beter. Het spoor leent zich bij uitstek voor autonoom vervoer, omdat de voertuigen op de rails al een vaste baan volgen. In Noord-Nederland is het spoor nog niet zo druk bezet, waardoor in geval van een pilot gemakkelijk vervangend vervoer te regelen is in de vorm van een bus. Het spoor rond de stad Groningen heeft daarbij wel alle kenmerken in zich voor een pilot die later ook naar andere regio’s in binnen- en buitenland kunnen worden vertaald. Er is een druk opstelterrein, enkelsporige baanvakken met capaciteitsproblemen in de spits en enkele zogeheten ‘flessenhalzen’.

Toch loopt de spoorwereld niet voorop als het om deze innovatie gaat. De Docklands (GB) is een van de weinige plekken waar gebruik wordt gemaakt van autonoom rijdende treinen, terwijl deze techniek ook op het spoor grote kansen biedt. In de metrowereld wordt het al wel vaker toegepast.

De voordelen van de zogeheten ‘ATO-techniek’ (Automatic Train Operation) zijn:

  • Hogere capaciteit (treinen kunnen dichter op elkaar rijden);
  • Hogere punctualiteit (betrouwbaarheid) en meer flexibiliteit in de dienstregeling;
  • Lager energieverbruik;
  • Groter rijcomfort en meer zitplekken voor reizigers;
  • Grotere veiligheid;
  • Lagere exploitatiekosten.

Noord-Nederland leent zich goed voor een pilot met autonoom rijdende treinen, onder andere vanwege het hier aanwezige ATB-systeem (nieuwe generatie) en de inrichting van het spoor. De eerste proef wordt waarschijnlijk in het najaar van 2018 uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn.

Recent nieuws